Alhamdulillah..masih diberi kesempatan utk terus ‘berbicara’ di page kesayangan sy nie…^_^ setelah menyepikan diri buat seketika..kerana sibuk menguruskan tugas harian sebagai pelajar..semakin lame dirasekan semakin tidak mencukupi masa yg diberikan..sudah tentu kita tidak mampu utk mengejar masa..masa yg selalunya mengejar kita kn?..masa yg diperuntuk pasti tidak akan mencukupi jika diri masih lalai..dan tidak berjaya menguruskan masa dengan betul..macam2..hidup ini terlalu mencabar..terlalu banyak ujian..seringkali kita sebagai hambaNYA tidak menyedari..atau jua kita sengaja membiarkan masa yg sgt berharga ini berlalu dengan begitu saje..tanpa dimanfaatkan dengan sebaik mungkin..lumrah kejadian manusia..seringkali tidak pernah bersyukur dengan kurniaan ILAHI..seringkali mengeluh apabila yg dihajati tidak kesampaian..tidak mencapai tahap keinginan..mulalah rasa diri tidak berguna..sibuk menyalahkan takdir..sebagai hambaNYA yg x pnah sunyi dari melakukan khilaf, sy jua tidak terlepas dari perasaan sedemikian..adakala terasa diri tidak berguna..tidak pernah mengucap syukur di atas apa yg berlaku meskipun ianya bkn kemahuan diri..mengeluh sendirian.. ”mengapa aku yg harus terima semua ini?mengapa aku tidak senasib mereka?tak pernah bahagia seperti insan lain..mengapa seringkali aku diduga dengan mcm2 ujian?mengapa..mengapa dan mengapa???”ermm..bunyi mcm berat sgt..macam lah kita sorang saje diuji sedemikian..macam lah kita ni baik sgt nk selalu bahagia n ‘hepi’….kenapa ye??knp insan lemah seperti sy ni tidak pernah terfikir disebalik kepahitan itu terselit kemanisan yg telah dijanjikanNYA..betul..” ALLAH tidak membebani hambaNYA melainkan sesuai dengan kesanggupannya..” mungkin ape yg berlaku hanya utk menguji insan yg lemah seperti kita..menguji sejauh mana tahap keimanan kita padaNYA apabila menghadapi kesusahan.apa yg kita tahu, cuba menyalahkan takdir..cuba utk menafikan ketetapan ILAHI buat kita..mungkin kita tidak menyedari akan hal itu..apabila kita didatangi pelbagai masalah, baru lah rasa terdetik di hati ingin kembali padaNYA..walhal, sebelumnya kita sering alpa,lalai dengan kehidupan sendiri..hanyut dengan arus duniawi…apabila kita sunyi dari masalah,segala2nya kita lupa..lupa akan Pencipta..apalagi hendak mensyukuri dengan nikmat yg diberikan..memang jauh sekali..terlalu sukar utk jadi yg terbaik..tapi selagi termampu dan masih punya keinginan utk berusaha jadi yg terbaik itu adalah lebih baik..daripada seorang hamba yg tidak pernah cuba utk memperbaiki diri..tidak pernah memberi peluang pd diri sendiri utk mendapat tempat di sisi ILAHI…semua manusia sama sahaja disisiNYA..yg membezakan adalah amalan yg dilakukan…bukan kerana harta kekayaan..bukan kerana paras rupa yg menjadi ukuran..bukan jua keturunan yg harus dibanggakan…semua itu pasti akan lenyap..tidak perlu berusaha utk mendapatkanya jika hati masih lagi jauh dari kasih ILAHI..segala darjat, kemewahan yg terdapat di dunia fana ini bukanlah syarat utama..sedarlah wahai diri..same2 lah kita cuba utk muhasabah diri agar dijauhkan dari sifat mementingkan diri sendiri..yg paling penting cuba utk menjadi hambaNYA yg sentiasa bersyukur dan tidak mudah mengenal erti putus asa.ingatlah bahawa rahmat ALLAH itu luas..kasih sayangNYA sentiasa bersama dalam susah mahupun senang....anggaplah ia adalah tarbiah buat kita sebagai hamba jua sebagai khalifah di bumiNYA yg sementara ini..disebalik apa yg berlaku pasti ada hikmahnya…insyaALLAH..mesti kuat semangat n tabah!!~peringatan utk diri sendri~(^_^)

♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

video

Album : Istikharah Cinta
Munsyid : Sigma

Bersaksi cinta diatas cinta
Dalam alunan tasbih ku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman dimalam sunyi penuh do'a

Sebut nama Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjukmu
satu nama teman setia
Naluriku berkata

Dipenantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu

diistikharah cinta..


~ Hari2 yg berlalu meninggalkan seribu satu kenangan yg sukar utk dilupakan..membawa erti yg sgt mendalam buat kita..setelah pahit manis..suka duka di lalui bersama tanpa mengenal erti putus asa dan jemu..walaupun kadangkala hati mudah memberontak..

~Tiada apa yg menggembirakan hati ini selain dpt menatap wajah kalian yg sering bersama dlm mengharungi perjuangan yg tiada berpenghujung..segalanya kita tempuh bersama demi mencapai matlamat n cita2 yg satu..tetap tdk aku lupekan sume itu kerana bagi ku kalian terlalu bermakna dan kalian jua adalah insan2 bertanggungjawab menghadiahkan kenangan yg paling indah dalam hidup ku..takdir ALLAH menentukan segala2nya...kita bertemu dan same2 mencipta satu janji utk sentiasa bersama walaupun kadangkala hati seringkali diuji..walaupun diduga dgn pelbagai mehnah kehidupan..biar apa pun rahsia dan kelemahan kalian..kalian tetap teman dan sahabat yg terbaik!!krn kita hanya lah hambaNYA yg x pnah sunyi dari melakukan khilaf..dan tiada yg sempurna melainkan hanya lah DIA...

~Ukhwah ini..terlalu indah utk diungkapkan..memberikanku seribu satu rasa yg sukar utk digambarkan..sukar utk dituturkan melalui kata2..hanya kita yg bisa mengungkai segalanya, krn hanya kita merasai n mengerti segala rasa ini..tika ku perlukan teman..kalian tampil dan bersedia meniupkan semangat..memberikan kata2 harapan agar diri tabah mengadapi segala kemungkinan..agar yakin dengan janji2 ALLAH, pasti jua akan menemui kemanisan biarpun diduga dgn pelbagai cubaan..kita same2 mengungkap kata2 janji..same2 membina segunung harapan..meskipun akn adanya perpisahan antara kita, namun tdk mngkin akan menamatkan sebuah cerita indah setelah sekian lama bersama melayari bahtera kehidupan ini...

~Biarpun kini kalian jauh dari pandangan, biarpun kita terpaksa berjauhan demi mengejar cita..janji2 yg pernah tercipta dulu sedikitpun tdk aknku lupa..segalanya ku sematkan dlm hati ini..kita berjanji..walaupun jasad kita terpisah jauh, namun hati kita tetap dekat..sentiasa dekat..kita tetap teman sampai bila2..kerana ukhwah ini sentiasa d hati...

˙·٠•●♥ Ƹ~Uhibbukum Fillah~Ʒ ♥●•٠·˙






Salam Ukhwah~~

Sebelum sy menutup tirai utk malam ni..ad baiknye sy rase jika sy berkongsi sesuatu ngn kamu sume wahai penziarah2 yg di kasihi..ok..sebagaimana yg sudah sedia kita maklum..hidup ini bagaikan putaran roda..ad pagi..ad petang..ad malam..dan mmg x lengkap hidup ini sekiranya sume ciptaan al-Khaliq tidak wujud dan berfungsi sebagaimana yg kite rase skng nie..ermm..cuba bayangkan jika mase yg diperuntukkan 24 jam sehari semalam hanya utk melakukan tugas2 atau kerja harian tanpa mendapatkan rehat secukupnya..huhu..mesti x dpt nk bayangkan kn?sb tu lah ALLAh menciptakan segala2nya dgn bersebab dan ape yg berlaku kpd kita sume mmg sudah diaturkan dengan aturan yg sgt sempurna..dan sebab tu lah ALLAH ciptakan malam..agar kita dapat merasai nikmat berehat setelah penat dalam menguruskan ape jua tugasan pd siang hari..pd malam hari adalah masa yg paling sesuai utk merehatkan diri..ape yg sy maksudkan d cni adalah tidur..tidur juga adalah salah satu ibadat jika kene pada caranya..btul kn?ok,tanpa membuang masa..sy nk kongsikan perkara2 yg mungkin bermanfaat utk kite sume..perkara yg patut n perlu kita ketahui sblm melelapkan mata..rasenye ramai yg dh taw..ok,semoga ianya menjadi amalan penting buat kita..^_^

4 PERKARA SEBELUM TIDUR ( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :

"Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan

empat perkara, yaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat dihari akhirat

3. Sebelum para muslim meredhai kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah....

Bertanya Aisyah :-

"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"

Rasul tersenyum dan bersabda :-

~ "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.

~ Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

~ Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.

~ Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"


•.¸¸.•´¯`•.♥.•´¯`•.¸¸.•.



Bismillahirrahmanirrahim...ermmm..lme rsenye x ngadap page ni..xtaw nk post ape..sb terlalu byk yg terlintas..smpai x smpat nk update slalu..huhu..klu nk ckp bz 2,ckt2 je kot..sb skng ni dh pn bermula fasal baru..so, mse nk ngadap laptop or nk on9 tiap2 ari tu mmg terbatas la..mmg kne manage mse btul2..fasal ni rse berat ckt sb sumenye madah susah2..kne struggle lah jwb nye..hurmm..dlm kekalutan n kekacauan yg berlaku sblm ni sdkit sbnyk mengganggu gugat fikiran yg tgh serabut nie.mcm2 berlaku..kejutan demi kejutan berlaku..bagaikan diri terperangkap dan seakan mahu tewas dgn permainan duniawi ini..huh!cm berat je bunyi..mmg..rse sdikit terbeban..sering saje mengundang kerisauan n rase gundah yg xdpt dibendung...ape yg sy fikirkan skng niee??plek btul la..putus asa??tidakk, x mngkin...tidak sesekali ingin mengalah ngn ape yg berlaku..kata hati:'biarkan mereka..tdak kisahlah jika diri dipulau skalipun..biarlah mereka ngn dunia mereka..yg pnting diri ttp kuat, yg pnting smangat ini x pnah luntur' ini sume ujian..ujian buat insan yg sering dambakan kasih dari ILAHI...tp...layakkah diri?tepuk dada tnye iman kn?sejauh mn dpt lakukan yg terbaik buat diri n yg paling penting sy mesti berusaha n terus berusaha..insyaALLAH boleh!!^_^

ok, nk citer ckt..myb ni berita gmbira buat sy kott..Alhamdulillah..makin bertambah maknenye ahli usrah kami..pd 27 hb yg lps my sis selamat diijabkabulkan dan telah sah menjadi isteri kepada pilihan atienya..ermm..sy juz tumpang gembira jer..nk rse lebih2 x yh la kot..huhu..myb sedikit sedey sb x dpt nk merasa n berada bersama2 pd hari bahagia mereka..tahniah3..moga bhagia hingga ke anak cucu...=)..~^_^


~cinta hati saya~

Daisypath Friendship tickers