Setiap kali mendapat nikmat
Jarang kusedari itu pemberian-Mu
Terkadang rasa itu kerana
Segala usaha dan penat lelahku sahaja

Setiap kali ditimpa musibah
Kumengeluh risau bertambah gelisah
Hingga terlupa pada-Mu Allah
Tempat kembali segala masalah


oh tuhan yang maha penyayang
Leraikanlah aku dari keluh kesah
Yang membelenggu jiwa dan fikiran
Ditambah dengan hasutan syaitan
~Durjana yang sentiasa mengarahku
Kepada kemurkaanmu~

Kurniakanlah kepadaku ketabahan
Singkapkanku hikmah segala ketentuan
Moga sinar-Mu berikanku pedoman
Hanya pada-Mu segala ketetapan
~Ya Allah kau redhailah diri ini~


Seandainya diri ini
Mampu meraih cinta dan keredhaan-Mu
Seandainya akulah insan yang terpilih
Pimpini hidupku..

~ ALHAMDULILLAH~

video

Cerita Penciptaan Wanita..

Alkisah, Allah memerlukan waktu yang cukup untuk menciptakan wanita. Padahal boleh saja Allah mengatakan “Kun, Fayakun”. Jadilah, maka jadi. Tetapi Allah Maha bijaksana, memberikan pelajaran dan pengajaran kepada manusia bahawa apapun yang hendak dibuat harus tersedia waktu yang cukup dan perlu proses.

Malaikat menghadap Allah dan bertanya : "ya Allah, mengapa memerlukan waktu untuk menciptakan makhluk yang bernama wanita ini?"
Allah menjawab : "apakah kamu memperhatikan seluruh keistimewaan dan seluruh sifat yang ada pada ciptaan-Ku ini? Ciptaan ini harus memiliki 200 organ yang selalu bergerak agar mampu menjalankan semua tugasnya. Ciptaan ini kelak harus mampu membuat enak segala macam makanan yang dihidangankan. Dia harus kuat mengandung anak dan sanggup melahirkan berkali-kali. Dia harus memberikan cinta yang dapat menyembuhkan sakit. Dia harus mampu melakukan segala sesuatu dengan kedua tangannya."

Malaikat terkejut dan berkata : "hanya dengan dua tangan? Ini adalah hal yang mustahil!"
Allah terus melanjutkan ciptaan-Nya. Lalu kepada Malaikat, Allah berfirman : "tunggulah sampai esok, Aku akan menyelesaikan semuanya. Tunggulah sebentar! Ciptaan ini akan segera selesai, Dia ini akan selalu dekat dengan Aku. Dia mampu menyembuhkan dirinya saat jatuh sakit. Dia mampu bekerja sepanjang hari dan malam."

Malaikat mendekati wanita yang sudah tercipta dan memegangnya, lalu bertanya kepada Allah : "Tuhan, Engkau jadikan wanita ini sangat lembut!"
Allah menjawab : "Ya, Sesungguhnya dia sangat lembut, tetapi Aku jadikan dia sangat kuat. Kamu tidak mampu menggambarkan sampai mana kekuatannya, dia mampu menanggung beban dan menahan diri untuk bersabar.”

Malaikat bertanya : "Apakah dia mampu berfikir?"
Allah menjawab : "Tidak hanya berfikir, dia pandai mengambil hati dan pandai berbicara, dia pandai berdialog dan juga berdebat."

Malaikat memegang pipi wanita itu dan merasa asing, kemudian bertanya kepada Allah : “Tuhan mengapa pipinya ranum berkilau?"
Allah menjawab : "Itu bukan semata-mata ranum dan berkilau. Disitu tersimpan airmata, dan disitu terletak banyak beban berat."

Malaikat bertanya : "Mengapa mengalirkan airmata?"
Allah menjawab : "Airmata adalah satu-satunya cara untuk melepaskan beban. Mengalirnya airmata adalah cara untuk mengungkapkan kesedihan, ketidaksenangan, pengaduan, kekecewaan, cinta, kebencian, kerinduan, kesendirian, kebahagiaan, dan segala macam rasa yang ada dalam dirinya."

Subhanallah!! Wanita adalah Maha Karya Allah yang Maha Agung. Wanita adalah karya besar Allah yang maha indah dan menawan. Wanita adalah keajaiban dunia. Lebih ajaib dari keajaiban dunia yang anda kenal. Wanita satu bentuk, beribu keajaiban yang menyertainya.

Hebatkan wanita? Hargailah sementara mereka mengasihi kita. Semua orang tahu wanita, tetapi tidak semua orang mengerti wanita.


Buka mataku..Buka hatiku..
ALLAH terangilah hidupku dengan sinarMU...

video

~ Alhamdulillah..Ari ni mungkin ari yg menggembirakan..n mungkin juga ari yg mendukacitakan..ermm??cm ne tu?ntah lah..sush nk fhm ngn diri ini..perasaan ni seolah2 x wujud..sering saja bermusim..mcm2 perkara dtg tanpa diundang..pelbagai masalah perlu diatasi meskipun diri x mampu utk menghadapinya,,nasib baik..ad jua insan yg tulus hatinya sentiasa tampil tika diri masih kalut mencari erti sebenar kebahagiaan itu..perjalanan ini x pernah terhenti..hanya diri yg sring memutuskan langkah ini..membiarkan langkah ini terhenti, jauh ketinggalan..ditinggalkan seribu satu persoalan yg x pernah bernoktah..ermm..kusut..makin kusut..asyik memikirkan tentang itu..Dlm waktu sebegini sepatutnya tidak layak utk memikirkan ttg itu..namun,hati ini sering diuji..diuji dengan perkara yg x pernah terlintas di hati..perkara yg sering melunturkan semangat..final exam x lme dh..tgl lbh kurang 2 mnggu je lg..persiapan masih belum dilaksanakan..segala kerisauan dan kekacauan sering bertamu di fikiran..entah pada siapa ingin diluahkan segalanya..agar hati bisa menjadi tenang..setenang air di lautan..huhu..asyik bermadah je skng nie..ermm..Anyway,ari ni tercapai jgk hasrat utk menatap wajah insan2 kesayangn yg x pnah luput dari ingatan ini..insan2 yg sentiasa menjadi pendorong kejayaanku..family tercinta..Langkah ini msih lg bertahan walaupun sedikit goyah..mngkin krn ksh syg mereka y x pnah menjauh..sering wujud di hati ini..menjadi sumber kekuatan saat diri hampir rebah diuji dgn pelbagai mehnah kehidupan..x lupa juga buat seorang ‘adeq’ yg x pnah jemu menjadi ‘telinga’…sentiasa menjadi pendengar setia buat diri..sentiasa memberi kata2 semangat..sering hiburkan ati yg kedukaan..sanggup menjadi ‘bahu’ utk bersandar tika tiada insan lain yg memahami…die mmg seorang yg istimewa..mngkin 1 dlm seribu..die sntiasa ada..menjadi pengkritik yg hebat buat diri..dlm susah die sentiasa menemani..memujuk hati yg kesedihan…sy kira die mmg insan yg memahami…thanz deq=) ini adalh pengakuan ikhlas drp kakak, buat si ‘adeq’ yg x pnah jemu2 melayan karenah seorang kakak yg ckup mengada2!!..=) ..satu perkara yg sgt sy sesali yg tlh sy lakukan..mmg x dpt nk mfkan diri ini even die ckp small matter je..n x rse pape.. “bkpo kak removed fren” ermmm…xkn lpe smpai ble2 kott..sory deq..=( ..hnya yg memahami je dpt mengerti..^_^

~ ermm..begitu pantas masa berlalu..Meninggalkan hari semalam yg x mungkin akn bertamu kembali..hari semalam yg penuh suka dan duka..hari2 yg dilalui kadangkala dipenuhi dgn gelak tawa..disertai jua titisan air mata..bagaikan pentas dunia yg penuh warna warni..dilakonkan oleh pelbagai watak yg berbeza..hurmmm..sngguh indah aturanNYA….terlalu perfect!!...pejam celik2, kehidupan sy di Jamiah ni sdh pn mencecah 7 bln..rse cm smlm je dk kt umah..bergelak tawa melayan karenah sikecil..anak buah kesayangn..bersama mereka menikmati hidangan yg paling enak..masakan bonda tercinta..mendengar bebelan ayah tersayang..gaduh2 manja ngn adq bradik yg sgt sporting..ermm..terlalu indah saat itu…maklumlah bru sahaja selesai skype ngn family..hehe..terasa mereka berada di cc..isk..isk..isk..RINDU..~tbe2 homesick la plk~~ “bln dpn nt Ya exm,tlg doakn deh..insyaALLAH Ya akn wt terbaik..jgn lpe solat hajat jgk taw..” rindu terubat..dh lme x skype..saje bg alasan kt abg ckp nk skype,sb final exm xlme dh..hehe..^_^…tp mmg btul pn…bln 5 nt final exm dh stat..insyaALLAH buat yg terbaik!!harapan mereka sntiasa bersama..x sbr nk blik=(

~Memandangkan exam pn dh xlme dh..dikesempatan ini, sy ingin memohon maaf di ats segala salah clap..khususnya kpd mereka yg tlh saya sakiti..yg terasa ngn tingkah laku saya..yg kecewa dgn tindakan bodoh sy..yg msih simpan perasaan mrh pd saya..ermm..sesungguhnya diri ini serba kekurangan n kelemahan..sering saja melakukan kesilapan di luar kawalan..kdg kala menyakiti hati2 kalian tanpa sy sedari…Minta maaf..=( ..Minta halal segala2nya..~tme ksh krn sentiasa menjenguk di ruangan yg serba kekurangan ini..syukran ala ziarah..pray 4 me!!^_^~~

AnDA!nYa LelAk! TaHu....
by:my baby store (FB)
~Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta, lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.
Andainya lelaki tahu.. Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia le...mah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.
~Andainya lelaki tahu.. Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.
~Andainya lelaki tahu.. Apabila perempuan bercakap banyak, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.
~Andainya lelaki tahu.. Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang.. tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih menganggap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, dia benar-benar maksudkannya. Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.
~Andai lelaki tahu.. Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.
~Andai lelaki tahu.. Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan. Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.

~~ (^_^) ~~

~~hadiahkan daku kecekalan hati jua ketabahan......~~

video

Bismillahirrahmanirrahim...Alhamdulillah,segala pujian serta kesyukuran dipanjatkan buat ILAHI krn diri masih dianugerahkan nikmat kehidupan yg sgt bermakna..diberi kesempatan meneruskan sisa kehidupan yg penuh suka dan duka..bagaikan ada yg memahami..pasti jua mengerti apa yg ingin disampaikan..namun,msih adakah ruang utk hati ini mengadu buat kesekian kalinya..??yg masih berbaki buat diri ini??ermm..benar kata mereka,hidup ini x selamanya indah..kdg kala hati diuji hebat dgn dugaan silih berganti..kdg kala hati tersenyum gembira menikmati indahnya hidup ini, bagaikan tiada kerisauan yg terselit..apabila kita diuji, timbullah rasa gundah di hati..segala perasaan sedih datang bertamu..mengisi segala ruang kekosongan..terlalu pahit..terlalu sakit..meskipun tiada lg ruang utk mengadu nasib, tiada insan yg ingin mendengar..namun harus ku ingat,bahawa DIA x pernah jauh..apa yg berlaku memberi seribu satu kesan buat diri..rupanya bru tersedar dari lena yg panjang..bru terasa ingin bangkit..cukuplah apa yg berlaku itu sebagai peringatan yg terakhir kali..tidak mungkin akn mengulanginya lagi..belajar,belajar,dan cuba belajar utk melupakan segala yg pahit..cuma mengharapkan hari yg indah bakal menyusul..inginku biarkan ia berlalu..namun apalah daya diri ini..makin ingin dilupakan..terasa ianya makin mendekati..bagaikan tiada kekuatan utk menghindarinya..mengapa sume ni harus berlaku??mngkin diri x layak utk merasai nikmat kebahagiaan itu..sikit pn tidak layak menggapai indahnya sinar kebahagiaan itu..jika benar ini adalah ketetapan yg telah tersiap sedia buatku,hamba redha ya ALLAH..meskipun mereka tidak memahami..namun cukuplah hanya padaMU diri berharap, menagih kasih yg tiada sudahnya..berikan kesempatan itu ya ALLAH..dengan rahmat serta inayahMU,insyaALLAH..akn ku tempuhi jua..cekalkan hati ini...akan kukutip sisa2 kekuatan ini...akan kuhimpun kembali..agar ia menjadi satu..dengan penuh harapan moga dapat merawat hati yg sedang parah dek kecewa oleh perasaan ini..belajar untuk melupakan..tidak semudah yg diungkapkan..bibir terlalu mudah mengucap sabar..namun hati lah yg remuk menderita..mustahil ianya dapat diatasi...tapi hati x mungkin mengalah..sampai bila harus menyalahkan takdir..?mengapa sentiasa perlu meratap sesuatu yg telah berlaku..mngkin ada hikmah yg x pernah kita sedari..yg x pernah kita duga..cuba pujuk hati ~insyaALLAH,xde pape~~biarpun saaaaakiiit sgt3 T_T....yup.cuba bangkit..mengapa harus bersedih sedangkan kita jua punya kesempatan utk merasa bahagia seperti mereka..mengapa harus bersedih jika mereka sentiasa gembira, sedikitpun x pernah memikirkan akan perasaan kita...mengapa perlu bersedih,bukannye mereka bersimpati ngn kita..yg menanggung adalah diri sendiri...tiada yg dpt membantu selain diri yg berusaha mengubah kembali persepsi mereka terhadap kita!!insyaALLAH,selagi hati masih terpaut padaNYA..segala yg datang pasti dapat diatasi ngn ketabahan n kesabaran diri..^_^..sematkan dlm diri : "la TAHZAN,InnaALLAHa ma'ANA.."x usah merasa diri terlalu lemah...anggaplah perjuangan baru bermula..walaupun tuntas,namun itu bukanlh penghalang...perjalanan masih jauh..jauh..terlalu jauh..plez guide me ya RABB...~mode:cuba utk tetapkan pendirian~~^_^


•.¸¸.•´¯`•.يا الله♥يا ربي.•´¯`•.¸¸.•.





Bila rasa itu datang menyapa..
Ku cuba himpun segala kekuatan yg ada..
Agar bisa ku hapus rasa itu..
Meskipun ku mengerti ia sgt mustahil..
Ku pinta padaNYA agar DIA sentiasa mengiringi langkah ini
Kerana ku sedar,tanpaNYA aku x mampu utk menghadapinya..

Bila rasa itu menyapa lg..
Ku tahu hati ini sedang diuji..
Ku tahu aku sedang diawasiNYA..
Ku tahu bahawa aku xpernah keseorangan..
Kerana aku terlalu yakin dan percaya..
DIA bersamaku dan mendengar segala rintihan hati ini..
Meskipun tanpa suara..tiada kata..
Hanya DIA yg memahami..

Bila rasa itu datang menemani..
Kucuba pujuk hati ini..
Agar bisa diri memahami..
Kesabaran itu amat diperlukan..

Bila rasa itu membelenggu diri..
Kumohon padaNYA agar dikuatkan hati ini..
Agar dpt mengukir kembali kuntuman senyum..
Biarpun pahit..
Namun, harus ku tempuhi jua..

ya ALLAH..
Mampukah hati ini tersenyum kembali??
Dapatkah aku sembunyikan segala rasa itu??

~~Pinjamkan daku sedikit kekuatan dariMU~~










~cinta hati saya~

Daisypath Friendship tickers