Bismillahirrahmanirrahim..ucapan syukur yg tidak tertingga kpd al-Khaliq yg masih setia memberi kesempatan dan ruang kpd diri ini utk meneruskan lagi bicara tinta..bicara hati yg ikhlas utk dikongsi bersama sahabat2 yg tidak pernah jemu menjenguk di ruangan yg tidak 'seberapa' ini..masih tidak dilupakan same2 hadiahkan selawat serta salam buat kekasih kita nun di'sana' moga syafaat baginda menjadi milik kita..insyALLAH...

Alhamdulillah,masih dikurniakan nikmat iman utk terus berbakti padaNYA..menjadi hamba yg sentiasa taat akan perintahNYA..insyaALLAH..:) begitu pantas masa berlalu..meninggalkan hari2 yg telah pergi tanpa mungkin akan berpatah kembali...x mungkin akan kembali walau ditangisi sekalipun!..apa yg menjadi kewajipan kita adalah sentiasa REDHA di atas ape yg telah dtentukan..tabah menghadapi segala ketentuan yg telah direncanakan olehNYA..sentiasa muhasabah diri agar kesilapan yg tidak disengajakan itu menjadi iktibar dan pengajaran utk hari mendatang..moga kesilapan yg sama tidak akan berulang utk kali ke2!!...siapa kita utk mengeluh??siapa kita utk mempersoalkan rasa tidak puas ati??nauzubillah....ketahuilah wahai diri bahawa dirimu hanya lah hambaNYA ..yg tiada kudrat utk menghalangi kuasa sang AGUNG..tiada daya menafikan kuasa ILAHI...~ketentuan ALLAH adalah takdir yg SGT terbaek~

Betapa sayunya hati utk melangkah ke hari seterusnya...begitu pantas ia meninggalkan kita..ramadhan kareem..~apakah mngkin diri ini akan menemuimu kembali??utk terus menikmati bulan mulia di bumi syam yg tersimpan seribu kisah para syuhada'..bumi yg sgt barakah ini..apakan mngkin diri ini bisa 'bernafas' lagi di sini utk kali keseterusnya??ya ALLAH..indahnya nikmat hidup yg tidak terhingga ini...mungkin inilah pelangi itu..hadiah yg sgt berharga n tidak terhingga dariMU..setelah ENGKAU turunkan gerimis yg 'pilu' itu...ALHAMDULILLAH...namun,dapatkan diri menyempurnakan ramadhan kareem ini sebagaimana yg diharapkan oleh hamba2NYA yg laen?bisakah diri ini menjadi 'pilihan'NYA????tepuk dada tanya iman~ :)

Alhamdulillah..sambutan ihya' ramadhan sudahpun msuk hari ke26..ini bermakna masih berbaki beberapa ari sahaja lagi ramadhan yg penuh keberkatan ini akan meninggalkan kita.."Ihya' Ramadhan d Bumi Urdun"..walaupun pertama kali di sambut..namun ia cukup meriah..sambutan dari ahli Prisma yg masih setia di Jordan masing2 tidak melepaskan peluang utk mengikuti program ini..Alhamdulillah,diri yg sgt dhaif ini ditaklifkan sebagai timb.unit halaqah&tadarus bersama sahabat seperjuangan..Ukhty Ummu Aiman..tugas kami adalah memastikan setiap group bertadarus bersama2,menghafal matan hadis arbain(40)..bersesuaian dgn tema:"Ramadhan Dirai Al-Quran Dihati"......selain bertujuan utk mengeratkan lagi ukhwah antara ahli PRISMA,ia juga sebagai langkah ataw cara utk kami semua menyempurnakan ramadhan kareem ini tanpa membuang waktu yg sgt berharga dengn aktiviti yg tidak berfaedah laen..Alhamdulillah,segala komitmen yg diberikan amatlah dihargai dari kami..'kerana ukhwah itu indah' :) ini terbukti apabila sambutan Khatam al-Quran Akhawat berlangsung dengan meriahnya dan disambut dengan gembira oleh ahli PRISMA pd 25 ramadhan 1432H...terima kasih tidak terhingga krn menjayakan program yg julung2 kali diadakan ini!!majlis khatam diadakan setelah setiap group tadarus berjaya menghabiskan 30 juz al-Quran dlm masa 24 hari...Alhamdulillah...syukran sume...selain itu tayangan slide diselitkan lagi bg memeriahkan lagi majlis tersebut...slide show istimewa yg dicipta oleh kami dari unit halaqah&tadarus...1st trial buat PRISMA..selama ini bakat yg terpendam hanya dijadikan koleksi peribadi..alhamdulillah..mendapat penghargaan dari mereka yg menonton slide show tersebut..walaupun merasakan diri tidak layak,namun inilah buktinya bahawa diri mampu buat yg terbaek sebagaimana diharapkan oleh ukhty tim.pengarah...syukran ala kullihal...moga mendapat manfaat darinya..^_^

~SALAM RAMADHAN KAREEM..ALLAHU AKRAM~

~Jom Bertadarus :) ~
~Iftor Jamaie fi Mat'am Madinah~

Ukhwah Fillah Abadan Abadaa~~
Alhamdulillah..rezeki melimpah ruah di bulan puasa..:) tiap minggu ad je undangan berbuka puasa dari insan yg berhati mulia kt cni..rse srnok lak..hlang skejap rse rindu kt fmily..huhu..sb 1st time merasai bln ramadhan jauh di perantauan..ari ni kami memenuhi undangan iftor lg..dpt undangan dari shiekhah muhafazah jam'iah khairiah..rse ser0nok sgt..dpt layanan cm vip lak..klu mkn makanan arab biaselah..1 pinggan blh smpai 3 orang mkn...hehe..sumenye surrender..siap tapau ag..tu yg sronok..ermm,kami dijemput ngn coaster..lbh kurang 15 akhawat jer yg dpt g..yg selebihnye bz ngn komitmen masing2..tp syabab lak yg ramai..bkn student melayu je,student thai n cina pn join skali..mmg meriah ah..kami smpai kt jam'iah lbh kurang kol 6.45pm..smbil menunggu utk berbuka puasa,msing2 bertadarus utk isi masa yg terluang..n ustazah memberikan ucapan ringkas sbg tanda penghargaan n menyambut mesra kedatangan kami..seperti biasa..bila azan kedengaran,kami menjamah sedikit kurma n makanan ringan (kuih muih)..n selesai solat maghrib berjemaah,barulah kami dihidangkan ngn makanan berat...x pasti nma ape nsi tu sb srnok mkn lpe lak nk tnye apa nma nsi yg ktorang mkn tu..hehe...asyik sgt..makanan pnuh kt atas meja..selesai je makan nasi..kami dihidangkan lg ngn halawiyat..masing2 dh kekenyangan..blh mkn2 ckt2 je..sb kami x cm org arab...dorang mkn byk pn xpe..tp ktorang ni mkn lebih ckt dh rse kenyang..huhu..mcm2 kn...ermm,sambil2 menikmati halawiyat,majlis iftor diserikan lagi ngn ucapan2 sheikh jam'iah tersebut..rase senang hati sangat krn mendapat layanan sedemikian..:) hurmm..tu lahh,sape ckp pose kt perantauan x bez..hehe..even tanpa fmily..tp ia sgt bermakna krn pengalaman ini jarang dirasai oleh insan laen..thnkz God..Alhamdulillah...^_^


..........♥.
Bertemu cinta teragung
Di dalam sujudku asyik menyanjung
Umpama pengembara di malam gelita
Kandil cintaNya menerangi jiwa

Sekian lama terbiar
Dalam belantara hidup nan liar
Di bukit ku tersepit di lembah terhina
Hidup yang perit mengajarku mencari cinta

Oh! Kusangka teguh
Kiranya masih rapuh
Kusangka mudah namun amat payah
Kusedar semua pasti ada akhirnya
Moga akhirku diselimut cinta

Cinta agung-Nya

Sekian lama diri terbiar kehidupan terabai
Ooh! Akhirnya aku temui kedamaian abadi

Cinta agung-Nya

Sekian lama diri terbiar kehidupan terabai
Ooh! Akhirnya aku temui kedamaian abadi
~Saujana~

Rugi dibiarkan Ramadan berlalu tanpa amal.
Rugi dibiarkan masa berlalu tanpa amal.


Kalau malas solat sunat 20 rakaat, boleh solat sunat 8 rakaat.

Kalau malas solat sunat, boleh buka dan baca alQuran.

Kalau malas buka alQuran, boleh baca ayat alQuran yang telah dihafal.

Kalau malas baca alQuran, boleh istighfar (minta ampun) ucapkan astagfirullah, astagfirullah, astagfirullah ..

Kalau malas istighfar, boleh zikir baca sebut.. la ila ha il lallah.. la ila ha il lallah.. la ila ha il lallah..

Kalau malas zikir sebut, tak payah sebut, baca dalam hati.. la ila ha il lallah.. la ila ha il lallah.. la ila ha il lallah..

Kalau malas zikir panjang dalam hati.. la ila ha il lallah.. pendekkan sedikit, zikir dalam hati.. ALLAH, ALLAH, ALLAH ..

Rugi dibiarkan masa berlalu tanpa amal.
Rugi dibiarkan Ramadan berlalu tanpa amal.

Bismillahirrahmanirrahim...indahnya nikmat hidup ini..bila DIA hadiahkan sesuatu yg x terduga..yg dinantikan selama ini..ALHAMDULILLAH, ALLAH tautkan kembali hati kami yg telah lama terpisah..memori d MP3 menggamit kembali...indahnya saat itu..x mampu diungkap dengan kata2..hanya DIA mengerti perasaan ini tika itu...namun apalah daya diri ini,x bisa melawan takdir..tiada kudrat utk menghalang kehendakNYA...segalanya berlalu bagaikan sekelip mata..alhamdulillah,bagaikan jejak kasih..hehe..'muka buku' saksi segalanya..kami bertemu kembali setelah kian lama terpisah...inilah manfaatnya..setelah sekian lama mencari,akhirnya bertemu di laman fb...rase terharu n bagaikan suatu mimpi..kasih kami yg dulunya sgt erat..namun kehendak Ilahi mengatasi segalanya apabila terpaksa berpisah dan membawa haluan masing2...dan baru kini dipertemukan kembali..walaupun dlm keadaan yg berbeza..tp bersyukur krn ukhwah yg terbina keranaNYA x pernah luput dari ingatan..malah menjadi kenangan paling indah dalam hidup...syukran ya RABB..k.shikin...nama yg x pnah lengang dari ingatanku..sama2 menimba ilmu,memenuhi harapan ayah bonda di madrasah yg menyimpan seribu satu kenangan yg sgt berharga..segalanya bermula di MMPPP (Maahad Muhammadi Perempuan Pasir Pekan) MP3....mengimbas kembali memori yg penuh suka dan duka saat bersama..lumrah dlm bersahabat,sedangkan lidah lagi tergigit..inikan pula kami yg serba kelemahan..^_^ slh fhm dlm ukhwah menguatkan lagi kasih kami..hanya DIA mengerti betapa utuhnya ikatan kami..k.shikin...seorang kakak,sahabat dan teman pling rapat tika itu yg sentiasa mendengar luahan hati..segala nasihatnya kujadikan inspirasi sbg penguat semangat yg masih segar di ingatan hingga kini...klu nk diceritakn ttg kisah kami mmg x akn abis..hehe..anyway,ini lah hadiah yg sgt berharga..kasih seorang kakak yg xkn ku lupa sampai bila2..terima kasih utk segalanya kakak ... =)

`
~ ^_^ ~
DENGAN KUASAMU
NUR ONE

video
Bismillahirrahmanirrahim..Alhamdulillah,masih diberi kesempatan utk berbicara..meluahkan segala rasa di hati..jua berkongsi rasa pd sesiapa saja yg sudi merasa apa yg sedang dirasa..hehe..ermm..masuk ari ni dh pn 15 hari umat islam menjalani ibadah puasa..cepatnya masa berlalu..membawa pergi kenangan2 yg x mngkin dpt diundur kembali..betapa berharganya saat yg berlalu..meninggalkan seribu satu kisah suka dan duka bersama insan2 tersayang..lg 15 ari ramadhan kareem hampir meninggalkan kte..terasa berat utk melangkah kerana diri masih x mampu utk manfaatkan sebaik mungkin kedatangan bulan yg penuh barakah ini..~andai dapat dihentikan seketika waktu ini..~hurmm..hanya angan2 kosong..sudah lumrah manusia bila sudah didepan mata dibiarkan begitu saja..namun bila ia berlalu pergi,timbullah rse menyesal yg menebal dlm diri..rapuhnya iman ini...=(

~Ari ni ari ke15 jua hamba ALLAH ini merasa keberkatan ramadhan kareem di bumi anbiya'..biarpun tanpa insan tersayang disisi namun itu bukanlah penghalang utk diri merasai nikmat berpuasa seperti insan lain..mngkin ini adalah pengalaman yg sgt berharga..thinking positive alwayz~=) ...alhamdulillah,walaupun mereka jauh dari pandangan..semangat dan dorongan daripada mereka x pernah menjauh..sntiasa tersemat di hati..dan azimat dari ayahbonda kujadikan kekuatan utk teruskan hari yg mendatang...(sila tabah!)insyALLAH..^_^

~'untuk disyukuri..bkn utk ditangisi..' betapa lemahnya iman ini ya RABB,sering saja mengeluh..x pnah mensyukuri nikmat yg diberikan..segala perasaan itu kumohon biarkanlh berlalu dengan segera..tiada gne meratapi kesedihan yg tiada berpenghujung.."bukan utk ditangisi..."yup!xperlu bersedih..sebaliknya merasa syukur dan berterima ksih padaNYA krn masih diberi peluang dan kesempatan utk merasai kedatangan bulan yg mulia ini..=) moga ramadhan tahun ini memberi seribu makna buat diri..syukran ya RABB..

❤yang singkat itu WAKTU❤
❤yang menipu itu DUNIA❤
❤yang dekat itu KEMATIAN❤
❤yang besar itu HAWA NAFSU❤
❤yang berat itu AMANAH❤
❤yang mudah itu berbuat DOSA❤
❤yang susah itu SABAR❤
❤yang sering lupa itu BERSYUKUR❤
❤yang mendorong ke NERAKA itu LIDAH❤
❤yang berharga itu IMAN❤
❤yang ditunggu ALLAH itu TAUBAT❤


Artikel yg sgt menarik utk dikongsi bersama khususnya buat muslimah yang 'frust' dek putus cinta..bersama kita renungkan...^_^


Umum kita sudah mengetahui bahawa berpasangan, bercinta, couple selain daripada hubungan sah suami isteri dan apa sahaja istilah yang seerti dengannya adalah haram di sisi agama kita Islam. Walau bagaimanapun, jika kita lihat pada generasi kita yang bergelar remaja sekarang, ramai yang hanyut dalam arus percintaan. Setelah terngadah baru tersedar bahawa cinta yang terbina itu memakan diri sendiri. Cinta yang terjalin tadi akhirnya sia-sia, punah seribu harapan, impian, dan janji-janji.

Nasi sudah menjadi bubur, penyesalan memang akan tetap singgah. Kesunyian akan menerpa. Namun ingat wahai muslimah! Jangan pernah berkata yang hati anda kosong hanya kerana 'I have no boyfriend’ sebab Allah tetap ada. Kembalilah bersujud kepada-Nya. Tanamkan kepercayaan kepada-Nya.

Sememangnya jodoh itu ketentuan Ilahi, tetapi kita pernah mendengar bahawa peluang tidak datang bergolek, begitu juga dengan jodoh. Berdoa juga adalah satu usaha, jadi berdoalah kepada-Nya moga dipertemukan dengan lelaki yang baik dan soleh. Ingat! Lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik, bukannya lelaki yang hensem untuk perempuan yang cantik dan sebaliknya.

Jangan berasa rendah diri, ingatlah bahawa segala yang diciptakan Tuhan adalah cantik. Jika inginkan jodoh yang baik, perbaikilah diri anda, muhasabahlah diri, hentikan perkara yang dilarang-Nya dan kerjakan segala perintah-Nya selagi pintu taubat masih terbuka luas. Di sini, sekadar ingin mengutarakan pendapat dan berkongsi tips kepada para muslimah, jangan jadikan kegagalan cinta sebagai penamat hidup anda. Teruskanlah berusaha kerana dirimu begitu berharga.





~Harus ada rasa bersyukur disetiap kali ujian menjelma..itu jelasnya membuktikan ALLAH mengasihimu setiap masa..diuji tahap keimanan sedangkan ramai terbiar dilalaikan..hanya yg terpilih sahaja antara berjuta mendapat rahmatNYA...~


♪♫•*¨*•.¸¸ .✿ ❤ الحمد لله ❤ ✿ .¸¸.•*¨*•♫♪




اللهم أعني على ذكرك و شكرك وحسن عبادتك
" ya ALLAH,bantulah aku utk mengingatiMU,mengucap syukur padaMU,serta kebaikan ibadah padaMU.."

Bila hati terasa jauh..jauh dari kasih Tuhan, dan apabila diberi sedikit ujian, diduga dengan perkara yg sukar utk diterima..hati dirasakan amat pedih dan sakit..seolah tiada lagi penawar yg bisa menjadi penyembuh..tiada jalan penyelesaian yg ditemui..yg ad hanyalah perasaan sedih yg teramat..perasaan duka yg berpanjangan..sehingga tiada kudrat lagi utk melawannya..betapa lemahnya iman ini..baru diuji sedikit..sudah mula terngadah..menyalahkan diri sendiri diatas apa yg berlaku..sehingga lupa segala yg berlaku adalah kehendak dan perancangan yg maha ESA...begitu rapuh hati ini dlm menilai kurniaan dari sang Pencipta..diri lalai dengan perasaan sendiri..mengadu nasib padaNYA hanya apabila dirundung kesedihan..lebih utamakan kasih hambaNYA dari mengingatiNYA..terasa cukup hanya mengadu pada insan..dan apabila diabaikan,mula lah kalut mengadu padaNYA..terasa diri kerdil..betapa murahnya nilai perasaan ini..sedikitpun tidak menyedari bahawa DIA sentiasa disisi walaupun diri sering menyisihkan..melupakanNYA..lalai dari mentaatiNYA.."aku seorang hamba yg x pernah bersyukur diatas nikmat yg diberikan..!" T_T ~

Namun demikian,tidak bermakna diri akan terus leka...dan terus hanyut oleh arus duniawi yg sering menggugat keimanan di hati..kesedaran ini bagaikan satu rahmat yg sgt berharga dariNYA..x mngkin akan disia2kan..disebalik musibah itu ALLAH telah hadiahkan satu perasaan yg sgt indah..Alhamdulillah..mungkin ini adalah yg terbaik..walaupun kehendak hati ini terus diabaikan..mungkin jua mengecewakan 'mereka'...namun,ini adalah jalan yg telah dipilih..kerna kutahu,tiada kasih yg abadi selain kasihNYA..

Saat kesedihan datang..menghantui perasaan..kusedar ini adalah dugaan..dan ia bukanlah noktah kepada kebahagiaan dan kegembiraan..namun,ia hadir untuk menguji tahap kesabaran dalam diri..mengajar erti sebuah pengorbanan..suka ingin dikongsi disini tentang beberapa ayat yg sangat menarik dan selalu diri jadikan rujukan saat ditimpa musibah dan kesedihan..dipetik dari buku yg sgt 'femes' sy kira iaitu buku 'La Tahzan'..semoga beroleh manfaat darinya...insyaALLAH..(peringatan buat diri)

Bismillahirrahmanirrahim…Alhamdulillah..Selawat dan salam ke atas junjungan mulia,kekasih dan idola sepanjang zaman nabiyina Muhammad SAW..jua dipanjatkan kesyukuran buat al-Khaliq yg setia memberi kesempatan buat diri ini utk terus merasa nikmatnya kehidupan yang sgt bermakna ini…Alhamdulillah…Alhamdulillah..Alhamdulillah..rase terharu n teruja apabila berkesempatan menyambut bulan yg mulia di bumi barakah ini..biarpun tanpa family tersayang, namun pengalaman yg sgt berharga ini akan dimanfaatkan sebaik mungkin..insyALLAH,moga dipermudahkan segala kemungkinan yg bakal bertamu..semalam last paper utk fasal soifi..mengharapkan keajaiban berlaku..REDHA diatas segala ketentuanNYA..DIA lbh mengetahui segala2nya..Alhamdulillah, pertama kali mendirikan solat sunat terawih di bumi anbiya’..bagaikan suatu mimpi..yg sememangnya sudahpun menjadi kenyataan..sukar utk diluahkan dgn kata2…hanya DIA mengerti betapa sayunya hati ini..pengalaman baru yg tak mungkin akan luput dari ingatan sampai bila2…=) ..mungkin inilah hikmahnya berjauhan dengan insan tersayang..lalu DIA hadiahkan pengalaman yg paling indah dlm hidup..sebagai penawar rindu pada mereka yg berada nun jauh di sana…namun, perasaan ini sedikit sebanyak tergugat apabila teringat akan kenangan2 bersama family ketika same2 menyambut bulan Ramadhan pd tahun sebelumnya..perkara paling penting adalah juadah paling enak disediakn mak utk anaknya yg sgt cerewet ini…juadah istimewa tiap kali menyambut ramadhan al mubarak..rindunya pada masakan itu!iman ini tbe2 tergugat..hehe…maklumlah,1st time bersahur n berbuka tanpa dikejut..kene alarm clock sndri..sume nye kne wt sndiri…xde sape dh nk ambk tau hal kte kt cni..bila berjauhan…baru terasa betapa bernilainya saat tika bersama..suka duka..gelak tawa mereka bermain d ruangan mata…menceritakan seribu satu kisah yg x mngkin dpt diungkaikan dgn kata2…ya ALLAH,indahnya rasa rindu ini…moga ramadhan yg disambut kali ini memberi kesan yg sgt bermakna buat diri..cabar diri utk jadi y terbaek..sentiasa muhasabah diri agar tidak alpa dan lalai dari mengingatiNYA..

“ Ya ALLAH,pilihlah kami sebagai tetamu RAMADHAN. .kurniakanlah kami rahmat dan maghfirah. .titiskanlah dari mata kami air mata TAUBAT. .hiaskan lidah kami dgn dendangan TADARUS. .selimuti malam kami dengan TARAWIH berbantalkan TAHAJUD. .m0ga kami mewarisi AL-JANNAH. .jadikanlah RAMADHAN kali ini yang terbaik untuk kami. . .amin ya rabbal'alamin. .

~cinta hati saya~

Daisypath Friendship tickers